Ini adalah salah satu syubhat yang selalu ditimbulkan oleh golongan atheis dan golongan yang mengingkari kewujudan tuhan. Jikalau tuhan itu wujud, di manakah keadilan? di manakah tuhan ketika mana seorang isteri yang tidak berdosa dipukul dan didera oleh suaminya? dimanakah tuhan ketika mana seorang kanak-kanak mati kelaparan? ini adalah antara persoalan yang sering ditanya-tanya oleh golongan yang menyangkal keadilan dan kewujudan tuhan seolah-olah keadilan itu hanya terbatas di dunia sahaja.
Pertama sekali apa yang kita perlu sedar ialah keadilan yang diberikan oleh Allah bukanlah terhad di dunia ini. Allah menciptakan dunia dan akhirat di mana dunia menjadi tempat ujian dan beramal manakala akhirat menjadi tempat perhitungan. Sekiranya seseorang hamba menyedari bahawa dunia ini hanyalah tempat beramal untuk menentukan nasib kita di akhirat kelak dia akan menyedari bahawa Allah ialah yang maha adil dan yang terpaling adil.
Allah berfirman di dalam surah Ibrahim ayat 42:
وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱللَّهَ غَـٰفِلًا عَمَّا یَعۡمَلُ ٱلظَّـٰلِمُونَۚ إِنَّمَا یُؤَخِّرُهُمۡ لِیَوۡمࣲ تَشۡخَصُ فِیهِ ٱلۡأَبۡصَـٰرُ ﴿ ٤٢ ﴾
Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; sesungguhnya Ia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan yang berlaku).
Allah tidaklah leka dengan apa yang berlaku di dunia, Allah mengetahui apa yang berlaku dan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim terhadap golongan yang lemah. Sesetengahnya Allah memberikan balasan di dunia seperti Firaun, Hamman, Kaum Lut, Kaum Nuh dan segala jenis orang-orang zalim yang telah dibinasakan sebelum berjumpa dengan tuhan lagi. Namun ada sesetengahnya atas hikmah dan ilmunya yang luas, Allah memberikan penangguhan terhadap balasannya di dunia dan dibalas di akhirat kelak.
Inilah keadilan tuhan. Tiada siapa yang wujud di muka bumi ini yang membuat amalan melainkan dia akan mendapat balasan terhadap amalan tersebut sama ada baik atau buruk. Ini ialah satu tema yang seringkali diingatkan dan diulang-ulang di dalam Al-Quran supaya orang beriman sentiasa tenang dan bersabar dengan apa sahaja yang berlaku kepada mereka di muka bumi ini.
Malah Allah dengan sifat adilnya, tidak menjadikan segala keperitan dan segala kesengsaraan seseorang hamba itu sia-sia. Malah segala jenis ujian ini dijadikan asbab untuk seseorang hamba itu diampunkan segala kesalahannya dan diangkat darjatnya.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا يُصِيبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلَا وَصَبٍ وَلَا هَمٍّ وَلَا حُزْنٍ وَلَا أَذًى وَلَا غَمٍّ حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا إِلَّا كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا مِنْ خَطَايَاهُ
Daripada Abu Hurairah RA dari Nabi SAW baginda bersabda: “Tidaklah seorang muslim yang ditimpa suatu penyakit dan keletihan, kegusaran dan kesedihan, gangguan dan kesusahan, bahkan duri yang melukainya melainkan Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya.” (Sahih Bukhari No: 5641) Status: Hadis Sahih
Serta dijadikan juga masanya di dunia secara relatifnya lebih singkat berbanding di akhirat, supaya penderitaan yang dilaluinya adalah hanya sekejap sahaja berbanding dengan nikmat abadi yang bakal diperoleh.
Yang kedua: Soalan yang ditujukan ini secara tidak langsung membuktikan kewujudan tuhan. Jikalau tuhan itu tiada, dimanakah dan siapakah yang akan menuntut bela dan menghukum segala jenis kejahatan dan kemungkaran yang berlaku di atas muka bumi ini? siapakah yang akan memberikan ganjaran pahala terhadap orang yang membuat kebaikkan dan tidak dipuji? siapakah yang akan menghukum perompak harta rakyat yang mati dalam kesenangan dunia? manusia sudah tentu tidak dapat menegakkan keadilan mutlak di dunia ini atas kekurangan dan kelemahan manusia itu sendiri. Namun manusia harus beringat dab bersyukur bahawa kehidupan ini diperintah oleh Allah yang maha adil yang menciptakan keadilan itu sendiri.
Comments
Post a Comment